Santa Claus jako marketingový fenomém

22. prosince 2009 v 5:38 | Tomy Spilotro |  Marketing a média

"Pryč se Santa Clausem", "Nám nosí dárky ježíšek, ne Santa" a další podobné titulky či výkřiky se teď v předvánočním čase objevují na stránkách tisku, zahlcují internet a nebo nás lákají do skupin na Facebooku. I já jsem se nad tímto tématem rozhodl zamyslet.

Nepatřím sice k těm lidem, kteří pálejí Santa Clause na veřejnosti, nebo kteří pořádají protesty před úřadem vlády, ale v něčem se s těmito aktivisty určitě schoduji. To že Santa bere našemu Ježíškovi práci je věc jedna. Na to už jsem si asi už trochu zvykl. Zatímco češi stojí fronty na úřadech práce, zaměstnanost cizinců u nás rok od roku stoupá čím dál tím větším tempem.
Ale já jsem se chtěl zamýšlet nad Americkým tlustým chlápkem z jiného pohledu a to z pohledu, jak působí na nás lidi, jako na spotřebitele a běžného konzumenta. Nakolik představuje Santa vánočního ducha a nakolik už jen jednu velkou reklamu? Když zapnu televizi a houká na mě děda v červeným, dá se to také ještě chápat, jelikož naše komerční televize by se nejraději těm americkým vyrovnali, tedy možná až na českou televizi, ale ani tu nechci přeceňovat. Když se přijdu podívam na betlém na Staroměstské náměstí a cestou k němu mě obdařuje "pravou" českou vánoční náladou Santa Claus, to už mě trochu zaráží a mrzí. Kde se tady vlastně ten červenobílý tlouštík objevil? Odkud přijel až k nám? Ze severního pólu určitě ne! Asi všichni dobře víme že ze západu.



Kde se vzala Santova tlouška? Podle rozdělení tipologie člověka dle fyziologických předpokladů vyplývá, že obéznější lidé mají větší smysl pro humor než je tomu u hubených, vysokých či podsaditých lidí. Takže by z toho mohlo být jasné, že je Santa tlustý jednoduše proto, aby roznášel lépe dobrou náladu. Nebo je tlustý právě proto, že ho jako svého vánočního maskota využívá firma coca cola, která tím jasně sděluje: pijte sladkou kolu celé svátky, přejídejte se, užívejte si života a když náhodou ztloustnete, nic se neděje, maximálně budete tak šťastní a veselí jako jsou Vaše vánoce a sám Santa Claus. Děti by tomu klidně rády uvěřili. Santa pro ně představuje jakýsi vzor, možná i proto jsou děti v americe tak moc obézní. Horší je, že problémem dětské obezity se musíme zabývat už i my. Každé desáté dítě u nás totiž trpí obezitou a každé sedmé nadváhou. Mohli bysme tedy počítat stím, že historie Santy Clause sahá teprve do roku 1931, kdy díky Haddonu Sundblomovi, americkému výtvarníkovy který postavu kulaťoučkého Santy navrhl, odstartovala coca cola nejefektivnější reklamní kampaň s nějvětší účinností vůbec. Ale kdo tedy nosil dětem v americe a v jiných, převážně anglicky mluvících zemích dárky před Santou? Na to jsem hledal odpověď kde jinde než na internetu. Zde jsem se dozvěděl že Santu Clause Využívala ve svých reklamách na nápoje už i firma White Rock a to už od roku 1915. (Samozřejmě že existoval santa už dříve, rozhodně alespoň jeho jmého, které údajně vzniklo zkomolením jména Sint Nicolaas) Takže už je to necelých 100 let, kdy nás Santa přesvědčuje k nakupování nějakého produktu. Teď jen malá vsuvka, viděl někdo někdy ježíška jak nám prodává např. kofolu? Ano také máme vánoční reklamu kde se využívají dřívější nebo i současné zvyky jako je spatření zlatého prasátka, ale všíchni jistě uznáte, že to je srovnávání hrušek s jablkama. Američanům rozhodně Santu nezazlívám, ale myslím že my máme jiné představy o vánocích, právě proto nevím proč si je necháváme kazit těmito poamerizovanými (zlo)zvyky.
Možná tady Santu jen podceňuji, pomlouvám a podezírám ho, že bere ježíškovi práci, zatímco naopak je tak šlechetný, že za ježíška vzal práci jakého si PR managera vánoc, který se nám denně objevuje na obrazovce, plakátech, který nás upozorňuje, že už vánoce začali, že už bysme měli rychle nakoupit dárky a samotné "roznášení" dárků a vánoční pohody nechal na našem klasikovi. Kdo jste kdy viděl ježíška? Santu asi každý. Zajímalo by mě, jak by dopadla anketa mezi malými dětmi, kdyby se jim pokládala otázka jak si představují ježíška. Myslím, že by se mezi deseti odpovědmi, nenašli dvě stejné. Při otázce jak si představují Santu by bylo deset z deseti totožných. Ježíšek u nás nemá ucelenou podobu možná proto, že nechává děti oddat se své fantazii, díky které přetrvává víra v ježíška, jako roznašeče vánočních dárků. Jak můžou děti v Americe stále v Santu věřit, když ho vidí v každé reklamě, v každém obchodním domě a ve všech časopisech?

Další otázka nad kterou se zamýšlím je, kdy se Santa Claus objevil u nás. Sám si asi nevybavím kdy jsem ho zahlédl nebo o něm slyšel poprvé. Asi jsem na to ještě moc mladý, ale předpokládám, že nejvíce se do paměti čechů vryl po vzniku komerčních televizí kde začali na vánoce místo pohádek dávat filmy tipu Sám doma apod. A opět to rozhodně umocnila reklama. A proč se u nás tak moc uchytil a začal rozvíjet? A kdy začneme místo kapra servírovat krocana?



* berte tento text prosím s rezervou, je to můj první "článek" zde na blogu a taky vůbec. Budu rád když mi udělíte komentář kladný i záporný. Pokud se Vám text líbil rád sem připíšu něco dalšího, pokud se nelíbil, oznamte mi to a rád zde nechám volné pole zkušeným blogerům.
Děkuji za přečtení a za Váš názor.

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama