Slepec hovno vidí

10. června 2011 v 13:34 | Tomy Spilotro |  Marketing a média
Po dlouhé době se na internetu objevilo poměrně kvalitní a hlavně české virální video. Ve spolupráci s firmou BRAILCOM vytvořila toto video skupina mladých kreativců kolem Vojtěcha Kotka. Režie se ujal sám Kotek, který ve videu spolu s jeho kolegou Jiřím Mádlem také vystupuje. Video se snaží vtipnou formou upozornit teenagery na speciální moderní pomůcky, umožňující slepým uživatelům počítačů, tento přístroj plně využívat. Autoři video trefně nazvali "Slepec hovno vidí".

Nejdříve se pokusím jednoduše vysvětlit co to "virální video" vlastně je. Virální video je součástí virálního marketingu, což je marketingová technika, která k šíření komerčního sdělení využívá převážně sociálních sítí, emailů, videoblogů... Aby video bylo mezi uživateli na internetu rozšiřováno, musí svou formou motivovat příjemce k jeho přeposlání dalším uživatelům. Z příjemce se tedy stává šiřitel. Proto ten název "virální". Stejně jako vir se sdělení samo rozšiřuje a z "nakažených lidí" se stávají šiřitelé "viru". Aby sdělení motivovalo příjemce dál video rozšiřovat, je nutné aby bylo hodnotné, humorné, ojedinělé, šokující a lidé o něm měli potřebu diskutovat. A všechno tohle dle mého názoru Kotek ve svém videu splnil.

Kdybych měl udělat jakýsi rozbor, nebo recenzi videa, začal bych hned u názvu videa. Už název videa na první pohled působí dost morbidně a rozhodně šokuje. Pod názvem se však neskrývá nic jiného než prastarý vtip, podle kterého slepec do hovna nešlápne, protože slepec hovno vidí. Stejně tak začíná i video, ve kterém nás přivítá a celou dobu provádí "vidomý" Vojtěch Kotek. Při příchodu do záběru však šlápne do psího exkrementu. Po jeho úvodu přichází do záběru "slepec" Jiří Mádl, který díky své slepecké holi psí exkrement zaregistruje. Poté si hůlku otírá o košili svého kolegy Vojtěcha. Celý průběh videa je také komentován hlasy představitelů mimo obraz. Podle těchto komentářů si nevidomí mohou snadno udělat o průběhu videa vlastní představu. Následuje střih na sedícího Mádla u počítače, který si "čte noviny" za pomocí čtecího zařízení, které nahlas předčítá obsah obrazovky. V rychlosti Kotkovi, respektive divákům, představuje program a seznamuje i s tím, že lze v programu i vyhledávat články z denního tisku. Po zadání jmen Kotek, Mádl však zjišťují, že "nebylo nalezeno nic... vůbec nic". Následuje méně zábavná a však podstatná část videa, ve kterém Kotek představuje principy, na kterých programy fungují, představuje další možnosti pro nevidomé, díky kterým můžou studovat cizí jazyky, ale také například chemii. Přichází další už známý, ale trefný vtip. Kamera zabírá Vojtěcha, jak se pokouší číst z knihy psané Braillovým písmem, poté "švenkuje" na Jiřího, který se snaží číst z kuchyňského struhadla a s úsměvem prohlašuje, že takovou blbost v životě nečetl. V dalším střihu Kotek představuje další pomůcky a programy pro nevidomé, díky kterým můžou skládat hudbu a zapisovat noty do počítače, sledovat televizi a nebo chatovat přes internet. V posledním případě si Vojta Kotek dobírá Jirku Mádla, který si myslí že chatuje s holčinou, co by se sním ráda sešla, ale netuší že jeho zprávy jsou odesílány právě Kotkovi, který sedí vedle něj. Celé video je zakončeno sloganem "Technika lidem život usnadňuje. Jiným umožňuje."


Po deseti dnech má video něco málo přes 31 000 shlédnutí. Což vychází zhruba na dvě shlédnutí za jednu minutu.
Možná se vám to zdá málo, ale hned po prvním dnu po zveřejnění videa se na internetu objevilo nespočet diskuzí a názorů. I to je účelem virálního videa. Lidé o něm musejí mezi sebou mluvit a diskutovat. V mém okolí snad každý o videu slyšel a nebo ho dokonce viděl. Možná proto, má "pouhých" 31 000 shlédnutí. Video je totiž mířeno převážně na mladé teenagery. Díky obsahu sdělení se video dostane mezi cílovou skupinu, kterou video zasáhnout mělo a celkově se tak kampaň stává efektivnější. I tak však video neminulo skupinu odpůrců, kteří se zastávají nevidomých a dovolují si na video stěžovat jejich jménem, ačkoliv nevím, jestli vůbec nějaké lidi se zrakovým postižením znají. Na internetu tak koluje spoustu názorů, nebo spíše nadávek na video typu: "Já sice nejsem slepý, ale mám ke slepým úctu a nelíbí se mi, když si z nich nějací dva mladí kluci, co si nedokáží představit jak se slepý člověk cítí, dělají srandu a celý problém tak zlehčují." A tak se jich ptám: "...a vy víte jak se cítí, ptali jste se jich nato?" Připadá mi, že to oni spíše dělají ze slepých lidí chudáky, nad kterými by každý měl brečet, že nemají to štěstí podívat se na svět vlastníma očima. Ale já si nemyslím, že každý kdo je nějakým způsobem postižený, žádá od společnosti, aby ho litovala. Myslím si, že jsou spíše radši za to, že je lidé berou rovny sobě, ať už jsou nebo nejsou nějakým způsobem postiženi. A jak se přiblížit k "běžným" lidem lépe, než právě humorem? Já mám jednoho dobrého kamaráda, který už téměř přišel o zrak a zeptal jsem se ho na názor na toto video. I když si ho zatím nepouštěl, říkal jsem mu, o co ve videu jde a potvrdil mi, že má humor rád a že za takových okolností navíc slouží k dobré věci, tak proč ho při takovéto komunikaci směrem k teenagerům, ať už vidomým či nevidomým, nevyužít?

Zajímá mě i váš názor, budu rád, když se zúčastníte přiložené ankety, nebo napíšete svůj názor do komentu.
Díky za přečtení.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jak na Vás působí video "Slepec hovno vidí"

Neviděl jsem, nebo mě nezajímá 37.5% (3)
Pobavilo mě a zaujalo 37.5% (3)
Video pohoršuje a zesmějšňuje nevidomé 25% (2)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama